Om Peter Karaszi

Peter Karaszi är civilekonom från Handelshögskolan och arbetade under det sena 80-talet och början av 90-talet som ekonomireporter och börskommentator för Dagens Nyheter och Finanstidningen. År 1991 gav han ut sin första bok om PR och mediekontakter ”Använd Pressen”, en bok som blev en försäljningssuccé och som har följts av ytterligare fem böcker om PR. De senaste är "Sveriges bästa PR" (2009), ”101 sätt att få gratis publicitet (2005) och ”Stora PR-boken” (2004). Samtliga böcker har fått strålande recensioner och blivit mycket uppmärksammade.

 

Peter Karaszi var i slutet av 90-talet PR- och informationschef samt styrelseledamot för IT-konsultbolaget Cyber Com Consulting Group och arbetade bl a med företagets lyckade börsnotering 1999. Han innehade därefter samma post för mjukvaruföretaget StreamServe, med ansvar för PR i hela Europa.

 

Peter Karaszi är sedan 2001 seniorkonsult i Prime PR, Sveriges tredje största PR-byrå, och var även under två år medlem av byråns styrelse. I samarbete med Prime PR har Peter Karaszi arbetat med några av Sveriges och världens största och mest namnkunniga företag, med allt från strategisk PR-planering till kriskommunikation.

 

Peter har arbetat som oberoende PR- och informationskonsult i det egna företaget Caprivi PR sedan 1990. Hans specialitet är aktiva och resultatinriktade medierelationer samt finansiell kommunikation för företrädesvis små och medelstora IT- och teknikföretag – många med ett internationellt fokus. Ledord i verksamheten är kreativitet, kvalitet, snabbhet, enkelhet, resultat, kostnadseffektivitet, pålitlighet och ansvar.

 

De PR-tjänster Peter Karaszi erbjuder är främst medierelationer, t ex rådgivning, kriskommunikation, planering och projektledning (inkl strategi, mål, budskap), konkreta PR-aktiviteter såsom pressmeddelanden, debattartiklar, direkta journalistkontakter m m. Peter Karaszi arbetar även med produktion och kvalitetssäkring av t ex texter för hemsidan, affärsplaner, VD-brev, kundcase, presentationer m m. Peter Karaszi erbjuder även tjänster inom finansiell kommunikation.

 

Peter Karaszi vann 2006 PR-branschens stora pris SPINN i kategorin ”Visualisering” för den lyckade lanseringen av leksaken PhotoPearls. Juryn motiverade guldet med att ”trots en liten budget blev mediegenomslaget kraftfullt tack vare starka visuella lösningar”.

 

Peter Karaszi är bosatt i Kapstaden, Sydafrika, delar av året. Parallellt med konsultarbete inom PR hyr han ut hus i Kapprovinsens vindistrikt, se cape.jimdo.com.